...

Metoda komunikatywna

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=”” admin_toggled=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Metoda komunikatywna – założenia

Kursy dla młodzieży i osób dorosłych prowadzimy  metodą komunikatywną, co oznacza, że kładziemy szczególny nacisk na rozwijanie umiejętności swobodnego posługiwania się językiem obcym w różnorodnych sytuacjach życiowych.

Metoda komunikatywna oznacza równoległe doskonalenie czterech umiejętności: mówienia, rozumienia ze słuchu, czytania i pisania. Jednak głównym celem jest rozwijanie umiejętności komunikacji przez kursanta, tak, by był w stanie używać języka obcego odpowiednio do sytuacji i kontekstu. Nasi lektorzy uczą jak pokonać nieśmiałość, zapomnieć o lęku przed własną niedoskonałością, jak nie dopuścić, by stał się on barierą i ograniczeniem dalszego rozwoju. Pomagają przełamać bariery w mówieniu. Bezbłędność wypowiedzi jest oczywiście ważna, lecz nie najważniejsza, aby ją osiągnąć trzeba nabrać wprawy, najważniejsze, by przede wszystkim mówić… mówić… i jeszcze raz mówić… w języku obcym oczywiście…. niezależnie od poziomu zaawansowania. Nie należy przejmować się potknięciami lecz trzeba patrzeć na siebie przez pryzmat tego co udało się nam już osiągnąć.

Jak są prowadzone lekcje?

Głównym celem lekcji jest rozwijanie kompetencji komunikatywnej, dlatego też zajęcia często przyjmują formę: pracy w parach lub grupach wymagającej negocjacji i kooperacji między uczniami; zadań wymagających płynności mówienia, odgrywania ról, podczas których uczniowie ćwiczą i rozwijają funkcje językowe. Nauczyciel ma za zadanie stworzyć jak najwięcej sytuacji do porozumiewania się. Stąd na naszych lekcjach różnorodność dialogów, dyskusje prowadzone w parach i małych grupach, scenki sytuacyjne, elementy dramy, gry i zabawy. Ćwiczenia lekcyjne są tak zaprojektowane, by odzwierciedlały autentyczną komunikację. Lekcje pulsują życiem, praktycznymi przykładami codziennych zastosowań języka, sytuacjami w których nieodzowne stają się konkretne słowa i zwroty, stosowane bez zbędnego namysłu. Zadaniem nauczyciela jest przekonać, że używanie języka obcego leży w zakresie praktycznych możliwości każdego ucznia. Duży nacisk kładzie się na funkcjonalność języka i znajomość kultury danego kraju, czyli wykorzystywanie danej struktury w praktyce, na to co wypada, a co nie i w jakim kontekście.

Gramatyka a metoda komunikatywna

Znajomość gramatyki jest w przypadku metody komunikatywnej ważna, ale gramatyka jest traktowana jako środek, a nie cel. Jej tajniki należy wyłożyć, jej zasady należy znać – jednak w Professional English School na tym nie poprzestajemy. Udowadniamy, że język obcy nie jest martwą literą w książce do ćwiczeń gramatycznych – ten język to przyjazne narzędzie radzenia sobie w praktycznych sytuacjach współczesnej rzeczywistości.

Materiały dydaktyczne

Ważnym zadaniem lektora jest dobór ciekawych i efektywnych materiałów, które zachęcą uczniów do komunikacji i zwiększą ich motywację. Dlatego na lekcjach wykorzystujemy przemyślane pomoce dydaktyczne oraz nowoczesne technologie:

  • podręczniki znanych wydawnictw,
  • autentyczne materiały prasowe,radiowe, telewizyjne,
  • techniki video, piosenki,
  • możliwości oferowane przez Internet.

Cenną cechą metody komunikatywnej jest jej elastyczność pozwalająca dobrać ćwiczenia i dodatkowe materiały pod kątem oczekiwań kursantów i postawionych celów. Tak, aby wykorzystać w procesie nauczania indywidualne zdolności każdego ucznia. Tematyka zajęć dobierana jest więc pod kątem zainteresowań grupy.

Najważniejszy jest kursant

Najważniejszą osobą na naszych lekcjach jest kursant, a najważniejszym kryterium są jego cele i zainteresowania. To właśnie potrzeby kursanta wynikające z wieku, charakteru, zainteresowań i celu nauki określają tematykę i charakter zajęć, dobór materiałów, wybór techniki nauczania. W centrum uwagi jest kursant, a nie metoda, która ma mu służyć swoją elastycznością. Wymaga to większej kompetencji nauczyciela, niż w podejściu tradycyjnym. Gdzie nauczyciel cały czas stoi w „świetle jupiterów”, często jednak pozwalając uczniom na bierność. W metodzie komunikatywnej nie ma czasu na nudę i obojętność. Jednym z głównych założeń jest bowiem aktywizowanie uczących się.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Scroll to Top
Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.